
COVERING THE REVOLUTION OF ROSES 
(DIFFERENCES AND SIMILARITIES BETWEEN GEORGIAN STATE AND 

INDEPENDENT TELEVISION COMPANIES) 
 
 
 
 
 

A Thesis 
 
 

Submitted to the Graduate Faculty of the 
Louisiana State University and 

Agricultural and Mechanical College 
in partial fulfillment of the 

requirements for the degree of 
Master of Mass Communication 

 
in 
 

The Manship School of Mass Communication 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

by 
Nino Danelia 

B.A., Tbilisi State Academy of Fine Arts, Georgia, 1996  
December 2005 

 

 



ACKNOWLEDGEMENTS 

I would like to express my gratitude to Dr Renita Coleman, my thesis advisor, for 

her great assistance during my research. Also I would like to say many thanks to my 

committee members: Dr Miller and Dr Wu. They have been giving me helpful advises for 

improvement of the thesis. 

I want to express many thanks to Dr Margaret DeFleur, Associate Dean for 

Graduate Studies of Manship School of Mass Communications, whose support was very 

encouraging and helpful. 

I want to express special thanks to Maia Mikashavidze, Dean of the Caucasus 

School of Journalism and Media Management, Margie Freaney, Dave Bloss, Academic 

Director of the Caucasus School of Journalism and Media Management, Dr. John M. 

Hamilton, Dean of Manship School of Mass Communications for their enormous 

contribution to my presence at Louisiana State University and Manship School of Mass 

Communications. 

I want to express my biggest respect and gratitude to my most favorite trainers: Dr 

David Perlmutter, who teaches me how to examine the existed knowledge and never take 

anything for granted; Dr Cunningham, whose classes allow me to gain the new sphere of 

interest in advertisement; Dr Cook, who broadened my understanding of several 

communication strategies and their practical applications; Dr Meehan, who teaches me 

not only the methods of qualitative analysis, but also her approach to her profession, to 

her colleagues, to us all, shows me an example of what kind of researcher and a person I 

would like to be. 

ii 



I want to express my gratitude to Professor Guerrera, who allowed me to assist 

him during his work and encouraged me throughout my stay at LSU. 

I would like to mention here Sandra Haynes and Michael Bosworth, who were 

there whenever I needed their assistance. 

Allow me to express special thanks to Mary Ann Sternberg and Adrienne Moore, 

who gave warmth and support not only to me but also to whole my family, when we were 

in Baton Rouge. I knew I could rely on their kind help whenever I demanded. I can never 

forget it. 

Thanks to Guga Sulkhanishvili, Nico Nergadze, Badri Koplatadze, Ana 

Keshelashvili, Ilgar Khudiev, Lucine Khachatrian and for sure to my family – my 

husband, son and mom. They supported me and brought my homeland to Baton Rouge.  

And at last, but definitely not at least, allow me to express distinct thanks to Dr 

Izard, whose enormous encouragement, support and advises were absolutely invaluable 

to me. I can’t even imagine my stay at LSU without him. 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

iii 



TABLE OF CONTENTS 
 
AKNOWLEDGEMENTS……………………………………………………………….ii 
 
ABSTRACT ……………………………………………………………………………. v 
 
CHAPTER 1: INTRODUCTION…………………………………………………..…….1 
 
CHAPTER 2: LITERATURE REVIEW…………………………………………………5 

Political Background………………………………………………………...……5 
Media Development………………………………………………………………9 
Theoretical Background …………………………………………………....……12 
Empirical Evidence………………………………………………………………17 

 
CHAPTER 3: METHOD……………..……………………………………………..…...23 
 
CHAPTER 4: DESCRIPTIVE VARIABLES………..………………………………….31 
 
CHAPTER 5: FINDINGS………………………………….………………………… ...35 
 
CHAPTER 6: DISCUSSION……………………………………………………………37 
 
CHAPTER 7. CONCLUSION………...………………………………………………...42 

Limitations and Suggestions for Further Research…………….………………..47 
 
REFERENCES……………………….………………………………………………….48 
 
APPENDIX: A CODING SHEET……………………………………………………….52 
 
APPENDIX: B CODEBOOK……………………………………………………………55 
 
VITA……………………………………………………………………………………..63 

 

 

 

 

 

 

iv 



ABSTRACT 

The study analyzed how independent and state media’s news programs differ in 

the way they framed the Georgian Revolution of Roses. The paper analyzed what 

sources, frames and key words journalists used to describe the protest in order to 

investigate if the coverage was objective or biased in any particular direction.  

Study provides evidence that by framing protests in a different way, politicians 

and journalists give different meanings to the same issues and suggest what is at issue. 

Each party of the political elite tried to promote their own political viewpoints. By 

preferring sources from the ruling party and their supporters and repeating frames and 

key words suggested by the ruling party, state television supported the ruling party. By 

quoting frequently reformers and their supporters and framing the event in a way offered 

by the reformers, the independent media supported the viewpoints of the reformers.  

This participatory position of the independent station is supported by 

developmental theory, which says media in countries in transition have to assist to the 

process of democracy. (Baran & Davis, 2003). In the case of Georgia, the opposition was 

considered eager to fulfill democratic reforms and so the independent media supported 

their political views.  

However, the free press theory suggests that bias is against all professional norms 

of journalism, regardless the intentions of media to have bias for the “right” side of an 

issue. (Leigh, 1974). A free press has to offer balanced and objective reports of the event 

or issue. Otherwise, it will not be credible and lose the public trust, which is most 

valuable to a free press. (Leigh, 1974). The coverage of the Revolution of Roses in the  

v 



 

independent station was not beneficial to the development of a free press. It becomes 

even more obvious how important an unbiased press is now that the former reformers 

have become the government. The state TV is still maintaining the ruling party’s political 

viewpoints and the independent television became part of the government’s public 

relations machine by conveying mostly positive news about the policymakers and 

policies.  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

vi 
 



  

CHAPTER 1: INTRODUCTION 

The purpose of this study is to analyze how independent and state media’s prime-time 

news programs differ in the way they framed the Georgian Revolution of Roses. The protests of 

the 2003 election outcomes in Georgia, the so-called Revolution of Roses, came at a time when 

two TV companies – state-owned “The First Channel” and independent Rustavi 2 -- were 

dramatically polarized: the state-owned station supported the point of view of the government 

and the independent station maintained the position of the opposition. The primary aim of the 

paper is to analyze what sources, frames, key words and terms journalists used to describe the 

large-scale protest in order to investigate if the coverage was fair, accurate and balanced or 

biased in any particular direction.  

Exploration of media biases is one of the important questions for contemporary Georgian 

media. “Public deliberation (reasoning and discussion about the merits of public policy) is 

essential to democracy, in order to ensure that the public’s policy preferences – upon which 

democratic decisions are based – are informed, enlightened, and authentic.” (Page, 1996, p.1).  

However, in modern societies, public deliberation is mediated, even limited, to the expression of 

the viewpoints of professional communicators – politicians, experts, journalists, etc. -- via media. 

It is extremely important for the ordinary citizen to know if the news program they are watching 

has any particular preferences regarding their news sources and the way they present the news 

event. Understanding media preferences and biases becomes especially essential during conflicts 

and crises, because people living in unstable times become dependent on the media. (Ball-

Rockeach & DeFleur, 1976).  

The study will compare the independent and state-owned media's framing of the 

revolution of Georgia; and analyze how these differences influence the final news product. 

 1



  

The key reason for the revolution was that president Eduard Shevardnadze and his party “For the 

New Georgia” tried to tamper with the 2003 parliamentary elections and make it appear that his 

own party had been re-elected. Opposition factions of the parliament, headed by reformers, 

insisted on canceling the official results. They, together with Georgian non-governmental 

organizations monitoring the elections, said that parallel vote counts and exit polls, which were 

showing different results, were more credible. According to those results, the opposition was the 

winner.  

Citizens of Georgia who were loyal to the opposition protested the 2003 election 

outcomes. The protests took place throughout the whole country. The revolution took as its 

symbol a red rose held by Mikheil Saakashvili, the leader of the protest movement, when he and 

his supporters stormed into the Parliament building. Eventually, Shevardnadze was forced to 

resign.   

State-owned TV company “The First Channel” and independent TV company Rustavi 2 

were covering the Revolution of Roses in a dramatically polarized way: the state-owned 

television company became the mouthpiece of the old regime and the independent television 

station turned out to be in the vanguard of the revolution (Lincoln, 2004; Devdariani, 2004). 

They both well illustrate the argument of Schudson (2003) about the media: “by selecting, 

highlighting, framing, shading, and shaping in reportage, they create an impression that real 

people – readers and viewers – then take to be real and to which they respond in their lives” 

(Schudson, 2003, p.2). These two TV companies created two different realities of the revolution. 

It is important to know what were the particular differences between state-owned and 

independent media in framing of the revolution and what was the general effect of it on their 

news programs. Knowing this will allow the audience to understand if any of these television 

 2



  

stations provided them with objective information, whether coverage of the revolution was fair 

and balanced, or whether the facts were biased in a favorable way for any of the opposing 

parties. 

The study is important for several reasons. In a democratic society, the exchange of 

information and ideas through the free press as well as free and open public debate is a crucial 

element of mass participation and a requirement for democratic responsiveness to public 

preferences (Sartori, 1987). Existence of a free press, which provides the citizens with objective 

information, is even more important for countries that are moving towards democracy. Georgia 

is one of them. Without this exchange of information and ideas, citizens won’t be able to 

understand fully the value or harm of particular policies or decisions of the government, and 

can’t judge virtues of political candidates and policymakers; this means they can’t make 

informed decisions regarding the policies affecting their lives, can’t take part fully in the 

political, economic and social processes of the country, can’t influence the development of the 

country and don’t have enough power to facilitate democracy.  

Researchers have indicated that journalists, reporters, commentators, experts and 

television pundits have a substantial impact upon the policy preferences of the general public 

(Page, 1996; Said, 1997; Mahnheim, 1991). So it becomes important to study media messages 

during the Revolution time. This research will allow us to begin to understand the role of the 

media during crises and social changes such as the Revolution of Roses. It is extremely 

important for Georgia, a country where democracy still is in its transition stage, since one of the 

essential conditions of successful democracy is free media as a space for public deliberation. The 

study will introduce new material to the field of Georgian media research and suggest some 

further research questions. Until recently, there have been no academic and scientific studies of 

 3



  

mass communication in Georgia except Sulkhanishvili’s (2003) and Koplatadze’s (2004) 

master’s theses. This thesis expands upon their work. The present study will help academics to 

look at some trends in the Georgian media environment, using the example of the most polarized 

and most-watched television companies. The results of the study can provide some evidence for 

future research.  

This research also will help professionals in the field to understand how sources and their 

own cultural or social biases can influence the outcome of the news. Journalists can determine if, 

as Mindich (1998) suggests, a responsible journalist has to offer something more than passive 

“objectivity.” He proposes that journalists can interpret reality, not just transmit pure facts, but 

they have to explain how they interpret reality and why the public should believe them. 

The study will provide common citizens with knowledge of what kind of news programs 

they watch and how news is packaged. This will help them to be aware of the differences 

between state-owned and private television. They will have a clearer understanding of whether 

watching the news programs provided by either of the TV channels enable them to receive 

objective, fair and balanced information. They will be more aware of whether they need to take 

steps to ensure they receive “a truthful, comprehensive, and intelligent account of the day's 

events in a context which gives them meaning;” (Leigh, 1974, p. 21). The audience will 

understand how the media present and clarify the goals and values of society during a crisis; they 

can see if the media are a forum for free and open debate or are limited to the specific political or 

economical preferences of their owners and reporters. This, in turn, will help them make more 

informed and enlightened decisions regarding policymakers and policies.  

 

 

 4



  

CHAPTER 2: LITERATURE REVIEW 

Political Background 
 

Georgia, one of the former republics of Soviet Union, declared independence from the 

Soviet Union in 1992. Eduard Shevardnadze became the president of Georgia in 1995, following 

the first president, Zviad Gamsaxurdia, who ruled the country from 1992-95. Shevardnadze was 

well-known and popular in the West for his role in helping dismantle the former Soviet Union 

and the Berlin Wall in the late 1980s, when he was the Foreign Affairs Minister of the Soviet 

Union. In Georgia his ruling style was known as a “balancing style of governance” that refers to 

his ability to balance two opposing factions of the parliament – the old communist bureaucracy 

and the new generation of Western- oriented politicians who called for reforms. The old 

communist bureaucracy controlled all law enforcement and security agencies. The reformers 

demanded radical changes in the political and economic life of Georgia, the abandoning 

communist-styled governing and the reforming of law enforcement agencies to protect civil 

rights.  

The conflict between these two factions became stronger in 1998-2000, when the 

reformers declared that the president and his associates were unable to lead the country toward 

democracy, and that instead of making the reforms, the country was facing rising levels of 

corruption in almost every sphere of political and economic development. They formed a radical 

opposition: “The National Movement” party led by parliament member Mikheil Saakashvili, and 

“Burjanadze-The Democrats” party lead by speaker of the parliament Nino Burjanadze and 

parliament member Zurab Jvania.   

 5



  

The president was no longer able to maintain the balance. He changed the name of his 

party from “Citizen’s Union” to “For the New Georgia” and began promoting the party for the 

2003 parliamentary elections.   

In addition to the three main political parties -- “For the New Georgia,” “The National 

Movement” and “Burjanadze – The Democrats” - there were four other political parties that were 

relatively popular among the citizens of Georgia: The New Rights, The Labor Party, Industry 

Will Save Georgia and Revival Party. These parties were somewhat represented in the Georgian 

parliament after 1995. Reformers often refer to these parties as allies of the ruling party and not 

real opposition (Khoperia, 2003). Other small parties, such as Greens, Unity, etc. were such 

small parties that they were not considered to be competitive.   

The elections of 2003 became critical for the country. The popular consensus was that the 

president’s party was to blame for corruption, poverty and impediment of the country’s 

development. "There were two truly unusual things about this election," said Tinatin Khidasheli,  

president of the Young Lawyers Association, one of the non-governmental organizations 

monitoring the elections. (Antelava, 2003, p.1).  "One is that this is the first time that Georgia's 

people had a choice, a genuine choice - not between various pro-governmental parties, but 

among real opposition parties who have different agendas. And also the voter turnout was 

incredibly high." (Antelava, 2003, p.1).  

President Shevardnadze and his party “For the New Georgia” tried to tamper with the 

2003 parliamentary elections and make it appear that his own party had been re-elected. Since 

1995, when Shevardnadze became president of Georgia, the country had gone through two civil 

wars and was in a deep political, economic, and social crisis. It was hardly a surprise that 

eventually the issue of election tampering would be seen as another failure of Shevardnadze and 

 6



  

his ruling party to respect its citizens. Protests of 2003 election outcomes turned into calls for the 

resignation of Shevardnadze and his government. (Sulkhanishvili, 2003). At the end of the 

Election Day, 2nd November, the National Movement Party and their supporters gathered in the 

Griboedov Theater. They installed a big screen in order to show the independent television 

station’s news program, which transmitted results of the exit polls and parallel vote count 

organized by international companies and the Georgian non-governmental organization “Fair 

Elections.” According to these organizations, the National Movement party was the winner. 

While the party was celebrating its victory, members of Shevardnadze’s party “For the New 

Georgia” began saying that the official results of the elections were different and that “For the 

New Georgia” had won the elections. “You’ll see it tomorrow,” said one of the leaders of “For 

the New Georgia” on a live talk show on the independent station. (Khoperia, 2003).  

The next day the National Movement party began organizing protests alleging election 

tampering in Tbilisi, the capital of Georgia. The Central Election Committee publicized 

preliminary results of the elections. According to the CEC, the president’s party was re-elected.  

The “Burjanadze – the Democrats” party formed an alliance with the National Movement party 

and joined the protests. The alliance called for widespread protests all over the country. Citizens 

of Georgia living in the regions led by Saakashvili organized long protest caravans and gathered 

in the capital.  

By the 23rd of November, several thousand people gathered in front of parliament calling 

for the resignation of Shevardnadze. Despite the objections of the National Movement party, 

Burjanadze – The Democrats, Georgian non- governmental organizations monitoring the 

elections, international observers, and others, Shevardnadze tried to organize the first meeting of 

his new parliament. Saakashvili, the leader of the National Movement party, and his supporters 

 7



  

stormed the parliament building carrying red roses as a symbol of non-violence and insisted on 

the resignation of the president. Shevardnadze’s bodyguards had to escort the president out of the 

parliament building. At the end of the day, Saakashvili and Jvania, a leader of  Burjanadze - The 

Democrats, went to visit Shevardnadze at his home and received an official letter of the 

president’s resignation signed by Shevardnadze. After the president stepped down, the speaker of 

the parliament Burjanadze canceled the results of the 2003 elections and declared new elections 

would be held in early 2004. Mikheil Saakashvili and a new generation of Western-oriented 

reformer politicians came to power. Saakashvili became president.  

The Western and local media considered it a crucial step toward democratic changes in 

Georgia. “The Rose Revolution represented a victory not only for the Georgian people but also 

for democracy globally. The revolution that took as its symbol a red rose demonstrated that, by 

aggressively contesting elections, exercising basic freedoms of speech and assembly, and 

applying smart strategic thinking, a democratic opposition can defeat a weak semi-democratic 

kleptocracy” (Lincoln, 2004, p.347). Experts consider television to be one of the most important 

media for the protest leaders during the revolution (Devdariani, 2004). In particular, researchers 

refer to the independent television company Rustavi2. The station’s coverage of the protests was 

almost nonstop. They often invited opposition leaders and their supporters and provided them 

with unlimited opportunity to express their viewpoints. The protest leaders used this time to 

inform Georgians about upcoming demonstrations and actions (Lincoln, 2004). “The station 

always showed images of demonstrators tightly packed together, shying away from aerial shots 

that might have shown that the protesters were crowded in a relatively small space. Rustavi 2’s 

image of the vigil differed just enough from reality to give viewers the impression that there 

 8



  

really was a mass movement actively supporting Saakashvili and the opposition.” (Lincoln, 

2004, p.345)  

Media Development  
 

During the period of the Communist regime in Georgia (1921-91), the First Channel was  
 
state-owned and fully controlled by the state. Television broadcasting was in its authoritarian  
 
phase; the government completely dominated the media for the purpose of forcing those media to  
 
serve the ruling communist party (Siebert, Peterson & Schramm, 1956). Censorship was the  
 
natural everyday practice of media professionals. “Much of the Soviet Union's seven-decade  
 
existence saw an extreme example of highly organized communication control. Media  
 
constraints were so centralized and thorough that serious alternatives to the official line of the  
 
ruling Communist Party of the Soviet Union, on even a small scale, did not exist.” (Gibbs, 1999,  
 
p.3). At the end of the Communist period, during “perestroika” (economic restructuring) and  
 
“glastnost” (openness to criticism of the Soviet government), Mikhail Gorbachev’s government  
 
was in the forefront of change. Gorbachev aggressively promoted glastnost as a component of  
 
his reconstruction of Soviet economics. Gibbs (1999) argues that he started to use the media in  
 
order to overcome controversy within the party and affirm his own reforms. He accomplished  
 
this by allowing critiques of the government to appear in the media of that period. “Of new  
 
contents and topics permitted under glastnost, Gorbachev was most approving of those which  
 
favored the reform course or which highlighted problems associated with his political  
 
adversaries… Gorbachev was highly sensitive to media use he considered counter-productive to  
 
his aims.” (Gibbs, 1999, p.89). Thus, Gorbachev’s conditional reform broadened the public and  
 
mass media discussion of selected topics, but still monitored the process carefully. There was no  
 
more official body censoring the media, but there was an unwritten agreement between the  
 

 9



  

media and Gorbachev on which issues could be made public and which could not, which  
 
practices media could criticize and which were taboo. The control was less severe than  
 
censorship, but it still existed.  

 
After the collapse of the Soviet Union in 1991, when independence returned to Georgia, 

the Georgian press had almost every feature of the libertarian press (Bokeria, Targamadze & 

Ramishvili, 1997). Along with the state-owned television channel some private-owned channels 

were established. Many different news programs were created. Some of the TV news programs 

and especially their weekly analytical editions, mostly aired live, were creating the venues for 

fair debate. “In the last few years, particularly starting in the spring of 1997, certain changes 

have taken place that show the process of democratic development is entering a new phase,” 

wrote Giga Bokeria, one of the leaders of the Liberty Institute, a non-governmental organization 

protecting civil rights and freedom of the press. “The development of civil society requires more 

publicity in public life. The media is doing its part to end the problem of an under-informed 

society by presenting diverse viewpoints and forming an open system of disseminating 

information” (Bokeria, Targamadze & Ramishvili, 1997, p.29). Thus, a free marketplace of ideas 

was created.  

Developmental theory serves as a good description of Georgian media in the late 1990s 

(Baran & Davis, 2003). This theory says that when a nation is in transition from an authoritarian 

regime to a well-established democracy, and its economic development is low, media must be 

more supportive than critical of their government. (Baran & Davis, 2003). Journalists should 

help the government to promote development of the country. The development concept describes 

systems in which government and media work together to guarantee successful development of a 

given nation. (Baran & Davis, 2003). Hence the successful development of the country was not 

 10



  

associated with the government of Georgia and President Shevardnadze, but with the reformers 

and the media allied with them that supported their positions.  

 Since the late ‘90s Georgian media has quoted mostly oppositional sources. Koplatadze 

(2004) studied frames in Georgian media in the coverage leading up to the 2003 elections. He 

found that the Georgian press cited the opposition and used antigovernment key words that 

indicate that opposition influenced the news construction more than the government (Koplatadze, 

2004).  

However, the Georgian government still had certain mechanisms to manipulate the 

independent media. “Although the state monopoly on printing and distribution, which presented 

a powerful mechanism for control of the press, is gone, there are other significant levers in the 

hands of the authorities, for instance, lawsuits against the media.” (Bokeria, Targamadze & 

Ramishvili, 1997, p. 19). Georgian media are more vulnerable to lawsuits than Western media, 

because the government has more influence on judges than governments in the West and can 

ensure a favorable outcome. Also, the tax police have strong powers and can paralyze the 

activities of media that are under inspection. “Investigation of economic violation” was the 

official reason given by the Georgian government when the Investigative Department of the 

Ministry of National Security tried to paralyze the broadcasting of the most popular independent 

TV Channel Rustavi 2 in 2001 (Sulkhanishvili, 2003).  

Mass demonstrations took place in Tbilisi. Citizens tried to support the channel and thus  
 
defend a free press. The leaders of the Revolution of Roses called the protests in defense of a  
 
free press in 2001 a general rehearsal for the revolution; the nationwide protests in November,  
 
2003 were carried out in order to defend the right of the citizen to elect their favorite candidates  
 
in a free and objective election process.   
 

 11



  

Theoretical Background 
 
The purpose of the study is to examine the differences, if any, in the coverage of the 

 
Revolution of Roses by the state-owned television and independent Georgian television. This  
 
study employs theoretical perspectives derived from framing and indexing theories.  
 

Framing Theory. The process by which the political players and also media professionals 

and audiences define and give meaning to issues and connect them to a larger political 

environment has come to be known as framing (Entman, 1993). The theory is essential to the 

present study, because by looking at the presence and absence of certain frames the researcher 

will be able to examine the differences, if any, in news stories aired on the state-owned and 

private-owned television companies.  

The idea of framing first appeared in Goffman’s (1974) seminal work. The underlying 

presumption was that the organization of messages affects the viewers’ subsequent thoughts and 

actions. In general, framing involves the organization and packaging of information. Gamson 

and Modigliani (1987) make this point clear when they say frames are the "central organizing 

idea or storyline that provides meaning" (Gamson & Modigliani, 1987, p. 143) or "a central 

organizing idea for making sense of relevant events and suggesting what is at issue" (Gamson & 

Modigliani, 1989, p. 57). Their general idea is that a frame is a useful discursive device that 

helps professional communicators in constructing the meaning of an event or an issue and 

channels the audience toward desirable understanding of it. (Gitlin, 2003). Framing is "the 

process by which a source defines the essential problem underlying a particular social or political 

issue and outlines a set of considerations purportedly relevant to that issue" (Nelson, Oxley, & 

Clawson, 1997a, p. 222). Nelson and his colleagues (1997b) provide the best, most 

comprehensive common definition, and the one that shows the way toward linking framing and 

 12



  

deliberation. In other words, "framing is the process by which a communication source … 

defines and constructs a political issue or public controversy" (Nelson, Clawson & Oxley, 1997b 

p. 567). This definition points to the heart of framing - the construction of political, social, 

economic and other important issues. This idea of associations is critical to understanding 

framing. A model of framing can be built on the premise that to frame a message in a given way 

entails certain associations rather than others. For example, Georgian newspapers’ coverage of 

the 2003 elections provided substantial background for the opposition parties. “By stressing 

government responsibility, the media facilitated oppositional parties’ efforts to spread their anti-

governmental messages, to reduce trust in government, and hence to succeed in supporters’ 

mobilization across the country.” (Koplatadze, 2004, p.35). 

“Frames define the problem, diagnose its cause, offer and justify treatments for the 

problem and predict their likely effects” (Entman, 1993, p.52). Evidence suggests the power of 

frames to shape a citizen’s policy support and related political perceptions (Callaghan & Schnell, 

2001; Nelson & Kinder, 1996; Nelson et al., 1997b). Political elites can effectively use frames to 

promote their own political ends. And by repeating or neglecting certain frames suggested by 

politicians, the media either promote or prevent from promoting certain political ends of 

politicians. This study will look at what kind of frames the independent television station’s news 

program and the news program of the state-owned television station chose. It will examine 

whether the choice of certain frames promoted the political goals of the government or its 

opposition.  

One of the important findings of Koplatadze’s (2004) study is that the government 

responsibility frame dominated the Georgian press of the period leading up to the 2003 elections. 

This, together with frequent usage of anti-governmental sources and keywords, indicates that the 

 13



  

opposition influenced the news construction much more than the government. He said that media 

of that period not only selected the issue and shaped it favorably to the opposition, but also 

identified the directions of the responsibility for the cause of the problem (Koplatadze, 2004). 

 Indexing Theory.  A massive amount of scholarly work (Callaghan & Schnell, 2001; 

Blumler & Gurevitch, 1974) shows that even when citizens do engage in democratic practices, 

want to be informed and therefore pay attention to political news, they are often, whether 

politically educated or not, under the influence of the media and other political actors who 

dominate the news discourse. The indexing theory takes as a basic assumption the need of 

journalists to quote authoritative sources and argues that as a result, news outputs are a function 

of “official” views on a given issue. (Bennett, 1990; Zaller & Chiu, 1996). Reporters index their 

coverage of the range of opinion that exists in the government (Bennett, 1990). If the points of 

view of the authoritative sources are dominant in media, public discussion can be highly 

dependent on the discursive behavior of political elites. Zaller (1992) and Entman (1993) 

maintain that the positions of elite political actors in and out of government define the key 

parameters and points of reference in discussion and thought for media and citizens alike. Thus, 

these scholars present a ‘top down’ view of the relationship between elite discourse and mass 

opinions. Exactly such elite discourse was dominant in Georgian media in 2001-2003 years. 

(Sulkhanishvili, 2003; Koplatadze, 2004).  

Bennett (1990) and Lawrence (2000) found that dramatic, unsettling news events could 

provide journalists with story material while encouraging them to seek out sources that can 

contextualize those events. However, according to the theory of indexing, reporters use non-

political sources for strengthening the agenda of the political elite (Bennett, 1990). The 

Revolution of Roses was providing journalists with exactly such unsettling and dramatic news 

 14



  

events. Georgian media of that period could seek out not only sources from political elite of the 

country, but also from independent experts, ordinary citizens, etc. to provide broad 

understanding of the revolution. This study will examine if the reporters referred to non-political 

sources for strengthening certain positions of the political elite. The second rule formulated by 

Bennett (1996) involves keying a story to disagreements among officials – particularly officials 

with the power to affect the outcome of the developing news event. Such conflict serves as a 

signal for journalists to expand a story to include the views of experts, social groups, opinion 

polls and other sources that reflect the observed differences between powerful politicians. 

A study conducted by Kim and Weaver (2003) found results similar to the indexing 

theory results. The authors compared news sources in five different countries in 1997 during the 

Asian economic crisis. They found that news reporters in all five countries used routine source 

channels – press conferences, official proceedings or press releases - more than informal ones – 

informal leaks, unofficial interviews, etc. They also found that news reporters quoted more elite 

news sources, executives, decision-makers or spokespersons than employees and unaffiliated 

individuals. This study is important to the present study of news sources used by two different 

Georgian television companies from the perspective of the indexing theory. The current study 

will examine whether the Georgian media also indexed news sources to the political elite rather 

than ordinary citizens. 

Scholars agree that politicians and interest groups try to control the shape and tone of the 

debates, because they want to structure outcomes favorable to their political interests (Molotch  

& Lester, 1975). “Control over political rhetoric is an essential tool to influence public opinion.” 

(Callaghan & Schnell, 2001, p.184). That a party or politician is the winner in the discussion 

about a certain policy, which can guide the discussion in a certain direction by means of inserting 

 15



  

certain terms regarding the issue (Kinder & Sanders, 1990). This is the reason why interest 

groups are eager to insert their language and symbols into media coverage of an issue, which can 

increase an issue’s visibility, salience and potentially incline the political balance in a group’s 

favor (Kollman, 1998; Baumgartner & Jones, 1993). This is the reason that political parties or 

certain politicians prefer certain newspapers or television companies regarding the four crucial 

criteria: easy access, a large audience, high credibility and control of the final product (Cook, 

1989). This means that the politicians look for coverage in such newspapers, television and radio 

companies, which have high ratings, are considered credible and believable and are loyal to those 

politicians. Loyalty to a certain politician or a political party more likely guarantees that the 

newspaper, television or radio station is eager to have quotes of their favorites more often than 

the quotes of less sympathetic politicians and thus, provide their favorites with easy access to the 

news outlet. This, in turn, means that the politician will more likely be able to insert his language 

– terms and symbols -- into a news story and have the opportunity to convey the message in a 

favorable way.  This study will scrutinize the language of Georgian media in the coverage of the 

protest.  

Scholars argue that media too have their own professional standards and commercial and 

ideological interests, and in the final stage of production the media itself can have a “media-

constructed” version of reality (Blumler & Gurevitch, 1974; Tuchman, 1972). Blumler and 

Gurevitch (1974) discriminate two media models: symbiotic and adversary. They described the 

adversary model as a model based on the conflict of interests between politicians and media. 

“Politicians should be carefully watched when they abuse their power, exceed their mandates, 

commit blunders they would prefer to conceal, and elevate themselves to positions of non-

accountable authority.” (Blumler & Gurevitch, 1974, p. 470). The authors say that the media has 

 16



  

symbiotic relations with political actors if there is a reason and possibility of bargaining (Blumler 

& Gurevitch, 1974). They provide politicians with access to the public via media in exchange for 

information. 

Based on Koplatadze’s (2004) findings about the adversary position of Georgian media 

during election 2003 coverage toward President Shevardnadze, we might expect the same 

tendency to occur regarding the private-owned TV station. Taking into consideration literature 

on state-owned media (Siebert et al., 1956, Gibbs, 1999) we might also expect that state TV will 

have a symbiotic relationship with the existing government of the country.   

Empirical Evidence 
 
The few scholarly works regarding Georgian media mostly examine general development  

 
of a free media system and are less specific in analyzing its particular message strategies (Jones,  
 
2000; Lincoln, 2004; Devdariani, 2004; Bokeria, Targamadze & Ramishvili, 1997).  

Jones (2000), Lincoln, (2000) and Devdariani (2004) give an overview of Georgia’s 

political development from the perspective of establishing the democratic state and mention 

Georgian media briefly as an active player in the process. Bokeria and his colleagues (1997) 

present data on Georgian media, their infrastructure, give an overview of the law regarding the 

media, and give examples of media restraints enacted by the government of Georgia. These 

articles are based mostly on interviews with politicians, media representatives, experts and 

interest groups (Jones, 2000), existing political data and personal observations (Devdariani, 

2004, Lincoln, 2004). Bokeria and colleagues collect more comprehensive data on Georgian 

media, but none of the articles study in depth media production and news programs in particular.  

They address more general economic, political and legal frameworks of Georgian media, rather 

than analyze any particular media product.  

 17



  

However, some works can be found that scrutinize frames and sources or general 

characteristics of different types of media in the post-Soviet region.  For example, Romania, 

Russia and Poland, like Georgia, are countries that underwent similar development from 

communist autocracies toward established democracies. Hypothetically, it may be true that 

media in these countries have some similar characteristics.  

For example, Gross (1999) gives six characteristics of Romanian media in 1996-2000 

that resemble some characteristics of Georgian media. As Gross (1999) argues, the media and 

journalists generally fail to serve as models of democratic beliefs and values. He claims that 

“journalism (a) contributes to suspicions about democracy; (b) often increases rather than 

decreases the intolerance for opposing parties, beliefs and preferences; (c) does not contribute to 

an atmosphere that increases willingness to compromise with political opponents or that 

enhances pragmatism and flexibility; (d) increases mistrust of the political environment and 

cooperation; (e) does nothing to encourage moderation in political position and partisan 

identification or civility in political discourse; and (f) contributes little to political efficiency and 

participation” (Gross, 1999, p. 23). 

 Lipman and McFaul (2001) studied how the President of Russia, Vladimir Putin, treated 

the independent Russian media, and in particular the television company NTV. They analyze 

Putin’s actions and speeches from the perspective of understanding the concept of free and 

independent press. They also describe the NTV coverage of the Chechen War and parliamentary 

and presidential elections in Russia to provide a better understanding of the context and 

background of Putin’s reactions. In Russia, as in many emerging democracies, independent press 

often became a synonym for oppositional press (Gross, 1996, Coman, 2000). This happened to 

the independent television company NTV. NTV’s director general, Igor Malashenko, crossed the 

 18



  

border between political campaigning and media when he became one of the members of then-

president Boris Yeltsin’s reelection team without resigning from his television post. He 

encouraged the television company to give positive coverage to Yeltsin and very critical 

reporting of the leader of the Communist Party Gennady Zyuganov, the opposing candidate 

during the campaign. (Lipman & McFaul, 2001, p.119). The researchers see the partisanship of 

Russian media as an effort toward “keeping communists out of power” and “protecting their 

survival as an independent media.” (Lipman & McFaul, 2001, p.119). The authors conclude that 

because of the nonexistence of an independent judiciary system or popular support of a free 

Russian press, the effort of one TV company was not enough to protect the right of free speech 

and Putin was able to control private Russian media.  

   Goban-Klas (1997) emphasized a similar inclination in Polish media. He argues that 

media in Poland is partisan and this partisanship reflects inherent social tensions and competing 

political groups’ perceptions that in the struggle for power media have become “the main 

instrument for politics. Their vision of the media is one-dimensional, over-politicized and 

simplified, believing in a missionary role for journalists and an ideologized press.” (Goban-Klas, 

1997, p. 37).  

  The importance of political elite news sources is stressed in Ellis’s (1999) study of 

Russian media. The author argues that “the primary function of mass media in Russia is not to 

attract and hold large audiences for advertisers, but to attract and hold large audiences for 

individual politicians, who either control or strive to control the mass media.” (Ellis, 1999, 

p.104). This particular finding is important to the present study, because during the Revolution of 

Roses, it was extremely important for politicians to have the support of citizens and their best 

tool for this was the Georgian private media (Lincoln, 2004, Devdariani, 2004).  

 19



  

The results of monitoring Russian television news during the campaign periods for the 

1995 Duma campaign and the 1996 presidential race show that state-owned and privately-owned 

TV companies generally failed to contribute fully to the legitimization of the electoral process 

(Oates & Roselle, 2000). During the parliamentary campaign, state-controlled Russian Public 

Television (ORT) focused on pro-government parties and neglected coverage of the competition. 

Although the election coverage on the private NTV station was more balanced, the elections 

were relatively ignored in favor of aggressive coverage of the war in Chechnya. By the 1996 

presidential election, the two stations both abandoned the pretense of neutrality to promote the 

presidential candidacy of Boris Yeltsin. “What emerges from this study is evidence of a missed 

opportunity to consolidate the growth of an independent media in Russia—and the failure of 

voters to obtain disinterested information from primary television outlets in a fragile 

democracy.” (Oates & Roselle, 2000, p.30). The present study will examine if the same path 

occurred regarding Georgian TV companies.  

The reason for the weak role of Russian media in facilitating the process of democracy is 

that the development of social groups and organizations, especially political parties and interest 

groups, is very fragmented and fragile. (Symon, 2004; Skyner, 2003). They were unable to create 

strong opposition voices. This absence of a strong opposition made it difficult for the Russian 

media to find opposition voices to balance the point of view of Putin and to maintain the freedom 

of expression in Russian media. That is why the Russian media tend to present favorable images 

of the president and his majority party in the Parliament (Skyner, 2003, Symon, 2004).  

In Georgia, on the contrary, civil society and free media are allied, and whenever the 

media is in trouble, civil society tries to support it. For example, when the government attempted 

to close down the independent television company Rustavi2 in 2001, Georgian civil society 

 20



  

created street protests and tried to protect freedom of expression (Sulkhanishvili, 2003). On the 

other hand, knowing that its very existence depended on a strong civil society, the independent 

media promoted the values of a strong civil society. For example, Koplatadze’s (2004) study of 

election 2003 coverage in Georgian media concludes that both journalists and reformers 

understood that fabrication of the election would weaken the establishment of democracy in 

Georgia. They were aware that only a united effort by the media and civil society could stop the 

government from fabricating the election. The researcher said that this was the reason why a 

symbiotic relationship was formed between the media and the opposition.  The peaceful 

resignation of President Shevardnadze indicated that their goal was achieved (Koplatadze, 2004).   

The present study will test the following four hypotheses: 

H1a: The prime-time stories on the news program of the state-owned television company 

had more sources from the representatives or/and supporters of the ruling party than from the 

reformers.  

H1b: The prime-time stories on the news program of the private-owned television 

company had more sources from the representatives and/or supporters of the reformers than from 

the ruling party. 

These hypotheses are derived from the indexing theory that suggests that the media is 

indexing its sources to the political elite. (Callaghan & Schnell, 2001; Blumler & Gurevitch, 

1974; Bennett, 1990; Zaller & Chiu, 1996).  The state-owned media repeats the position of the 

government and the independent media strengthens the position of the opposition (Oates & 

Roselle, 2000).     

H2a: The state-owned television company used more pro-governmental keywords and 

terms than pro-reform keywords. 

 21



  

H2b: The private-owned television company used more anti-governmental keywords than 

pro-government keywords. 

The indexing theory also suggests that politicians and several interest groups try to 

control the shape and tone of the debates, because they want to structure outcomes favorable to 

their political interests (Callaghan et al., 2001). This is the reason why interest groups are eager 

to insert their language and symbols into media coverage of an issue, which can increase an 

issue’s visibility, salience and potentially incline the political balance in a group’s favor 

(Kollman, 1998; Baumgartner & Jones, 1993). 

H3: The private-owned and state-owned TV channels framed the protest differently.   

Framing theory suggests that by framing, journalists are giving meaning to an issue. 

Journalists are presenting different realities by providing different highlights, different selections 

of sources, issues, stories and pictures (Entman, 1993; Schudson, 2003).  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 22



  

CHAPTER 3: METHOD 

In order to analyze how Georgian independent and state-owned media’s prime time news 

programs differed during the period of crisis in the country, the researcher used a content 

analysis. According to Kellinger (1986), a content analysis enables the researcher to study 

“communication in a systematic, objective, and quantitative manner for the purpose of measuring 

variables” (Kellinger in Wimmer & Dominick, 2000, p.135). This study employs a descriptive 

content analysis rather than an inferential one, because of the small number of the news stories; 

there were 250 prime-time news stories aired on the two TV programs during the protests, so it 

was feasible to study the entire universe of stories and sampling was not necessary. The 

descriptive content analyses also are “reality checks, whereby portrayal of groups, phenomena, 

traits, or characteristics are assessed against a standard taken from real life…. Moreover, 

descriptive content analyses sometimes serve as a prelude to other types of research, often in 

domains not previously explored” (Riffe, 1998, p.10). The method is best for the research 

questions because Georgian media and in particular its behavior during the protests are not well-

researched fields, and descriptive content analysis can help assess the situation by applying 

standard indicators to the behavior of TV companies in this particular case.  

Several important factors determine the choice of news programs of the state-owned and 

one of the independent television stations. The President of Georgia and his election bloc “For 

New Georgia” together with the opposition parties constantly accused the independent television 

of framing the event in a certain way (Shengelia, November 2003; Khoperia, 2003). 

Shevardnadze and his counterparts were blaming this television for being a mouthpiece for the 

reformers (Shengelia, November 2003). They said that independent television showed and 

quoted only governmental opposition. Nobody had any kind of arguments against two other 

 23



  

independent television companies: Imedi TV and Mze. The reformers accused state television of 

being a puppet in the hands of Shevardnadze (Khoperia, 2003). They said that state-owned 

television showed and quoted only the president and his supporters (Khoperia, 2003). The study 

is interested in examining these television stations because of the degree of polarized attitudes 

towards them. The selection of these two TV stations gives us a good possibility to analyze what 

degree of access each TV company granted to the sources, and if they give the sources the 

possibility to control the final product. Also, television news is more likely than other media to 

assist citizens in forming opinions on the candidates and the issues (Hennessey, 1985), and more 

so during crisis, when demand for simultaneous information is high and citizens are more likely 

to depend on media. (Ball Rockeach & DeFleur, 1976). The private TV company, afterwards, in 

its promotional ads referred to itself as “the television of winners.” 

The study covers 44 prime-time news programs aired in the evening hours, generally 

between 7 and 11 P.M., when the largest television audience is available, between the 2nd and 23rd 

of November 2003. Elections took place on 2nd of November 2003. This was also the date when 

Georgian reformers, their supporters and non-governmental organizations started to protest the 

results of voting. The 23rd of November was the date when the old government was replaced by 

the reformers. Because of the nature of the prime-time news programs, each TV company tried 

to air what was, in their opinion, the most important and interesting information. So it is a good 

possibility to look at the news sources and event frames in these programs in order to see what 

the preferences of each newscast were.  

The unit of analysis of the present study is the news story. All stories from 22 state-

owned station’s news programs and from 22 news programs of the independent television station 

were analyzed. In order to examine what kind of sources reporters used and how they used them, 

 24



  

the researcher reduced the categories of sources into the supporters of the president and his party 

and the supporters of the opposing  “National Movement” and “Burjanadze - the Democrats” 

parties and their allies. Other factions were eliminated because they were less influential and not 

competitive during the studied period. The first group includes President Eduard Shevardnadze, 

Prime Minister Avtandil Jorbenadze, active representatives Irine Sarishvili, Levan Mamaladze, 

Vitali Khazaradze, plus any local, foreign expert, media representative, ordinary citizen, etc. that 

expressed the view of the bloc For New Georgia - that elections were fair and the protests were 

organized not for justice, but for the demands of certain politicians who wanted power or were 

interested in creating destabilization in the country. The supporters of reform include sources 

from the representatives of reformers: Mikheil Saakashvili, Nino Burjanadze, Zurab Jvania and 

Koba Davitashvili, plus non-governmental organizations, media, experts, and anybody who 

expressed their view that the results were not fair and that the government violated the rights of 

voters.   

The researcher also identified keywords for each side of the event, based on terms 

appearing frequently in news stories. The terms used to involve frames and keywords in this 

study constituted frequent words, phrases and themes identified by the researcher in a close 

reading of the texts. The following keywords were determined as pro-governmental:  

1) “Manipulated people”- This term is often used for blaming certain politicians for 

manipulating the public to protest government, using the public to achieve their political ends, 

and therefore emphasizing the weakness of public opinion. It refers to the idea that people would 

not protest the results of the Central Election Committee on their own and  would only do so if 

someone made them do so. An example is: “A small amount of manipulated people are gathering 

in front of the Parliament;” “Jvania is using young people to achieve his goals.” 

 25



  

2) “Civil war/bloodshed/chaos/destabilization” – Terms are used to identify 

demonstrations and people gathering as a reason for future civil war and bloodshed. The 

opposition is accused of splitting Georgian public into two adversary groups who will defend 

themselves by means of arms, and bloodshed will be inevitable. Each appearance of these words 

should be coded. Example: “in 1992 we experienced what this kind of destabilization causes. We 

don’t want one more civil war, one more bloodshed.” 

3) “Motivation/will of coming into power” - Oppositional politicians were accused of 

opposing the government and the results of the election because their motivation was to take 

power. Example: “Jvania is opposing the official results of the 2nd November because he wants 

to come to power. Unlike the results of exit polls ordered by him, the results of the Central 

Election Committee show it is possible that he will stay out of the Parliament.” 

4) “Fair elections with minor violations/transparent, democratic elections/Fair elections 

since Shevardnadze” - Governmental sources were claiming that overall the elections were fair, 

but had some minor violations that did not affect the final outcome.  Example: “Despite the 

minor violations, in whole, the 2nd November elections were the most fair elections of the past 

years.” 

5) Call for negotiation and agreement - The president often stressed that he was eager to 

meet the organizers of the protests and calls for negotiations. By doing so, he stressed that 

despite his efforts the opposition was radical and unwilling to start the dialogue. Example: “I was 

waiting for Jvania and others yesterday. They promised to come, but did not show up.” 

6) Other – the researcher tried to include every key word or the key term in analyses, but 

to avoid missing something the coding sheet had this category to specify if there was any 

keyword or term that did not match the above-mentioned categories.  

 26



  

The sources were defined as follows: 

Supporters of the ruling party includes only those celebrities, official representatives of 

foreign countries, local and foreign experts, local and foreign media who/which made statements 

supporting the ruling party. 

Supporters of the reformers include only those celebrities, official representatives of 

foreign countries, local and foreign experts, local and foreign media who/which made statements 

supporting the reformers. More specific categories are explained in detail in the code book 

created for the present study. See appendix B. 

During the close watching of the programs, the researcher found that the reformers 

frequently used the following keywords and phrases:  

1) Worthy people: opposition used the term to say that people taking part in 

demonstration are worthy people who came out into the streets to defend their dignity, and their 

dignity was defined as a right to vote and a right to have a better life. “Georgians are worthy 

people. They won’t let the government ignore their choice.”  

2) The will of Georgian people/peaceful protest: supporters of opposition often used the 

term to define manifestations and demonstrations against the government as the will of people 

who were defending their rights. Example: “The Government is neglecting the will of Georgian 

people, who are standing in front of the Parliament, despite the rain, wind and cold, to defend 

their voice.” The protests were often defined as a peaceful way of changing the government. 

Example: “Our protest is peaceful. We will stand firm, but peacefully;” “The Georgian people 

thought that the elections were the means of replacing the government peacefully. Shevardnadze 

ignored this. He is ignoring the demands of Georgian people. We don’t want to have such 

 27



  

government. Join us in a peaceful protest, in a peaceful way of replacing the existing 

government.” 

3) Fair battle: opposition and their supporters defined demonstrations as a fair battle for 

defense of the right to vote and fair results of elections. Example: “This is a fair battle to defend 

our voices.” 

4) Falsification of elections/election lists/Violation of election rights: the news coverage 

during this period was mainly concerned with the results of the elections. Many sources were 

claiming that elections were dramatically falsified and this very falsification was the reason that 

people went out into the streets. Example: “It is evident that the results of the elections are totally 

fabricated in order to falsify the elections.” Often the protesters said Shevardnadze and the 

alliance For the New Georgia violated the rights of voters to ensure their own victory. Example: 

“Shevardnadze violated the election rights of the voter, he took away our voices and by doing so, 

his party obtained the first place.” 

5) “Necessity for the government’s resignation:” This phrase was mostly used by 

opposition sources to claim that there was no way for the government to stay in power and it 

must resign. This term stresses high responsibility for the government in the conflict. Example: 

“The Georgian people could stand the cold, the dark, the starvation, but it could not stand the 

violation of its dignity. The Government has no right to stay in power. We demand its 

unconditional resignation.” 

6) Other: In regard to avoid missing any key words in favor of protesters and against the 

government and was not included in the above-mentioned categories, here the coders specify it.  

Four dominant frames were used that were identified in previous framing studies 

(Semetko & Valkenburg, 2000). They are: responsibility, conflict, human interest and economic 

 28



  

consequences frame. The recent studies of Georgian media (Sulkhanishvili, 2003; Koplatadze, 

2004) indicated that morality frame was not typical in Georgian media, so they were not 

considered as an important frame for the present study. For identifying the correct frame, each 

sentence within each news story was coded.   

The responsibility frame portrayed an issue or problem in a way that attributed causality 

to a certain political party or group. “The chief of the local election committee himself closed the 

election district and deprived the voters to vote;” ”If the government wants public reaction, it 

will receive the public reaction;” “If the president was able to listen to your voices earlier, you 

would not be standing here now.” 

The conflict frame was defined as emphasizing disagreement or differences of opinion 

between the alliance For New Georgia and the opposition, and also within these opposing 

groups. Example: “Saakashvili doesn’t like the methods of Burjanadze. Burjanadze doesn’t like 

his radical tone;” “Disagreement within the positions of the members of party “For New 

Georgia” regarding the negotiations with opposition is obvious;” “We exhausted all resources 

and possibilities of agreement. The president is not willing to yield to his own people.”  

The economic consequences frame was defined as focusing on the financial aspects or impact it 

might have on an individual, group, institution, region, or the whole country. Example: “During 

these days, the economic index of the country became worse;” “The protests ruin the country’s 

economy.”  

The coding of content was conducted according to the procedures described by Riffe 

(1998). The author and a PhD student in mathematics coded the stories. They were the only two 

Georgian speakers at the university where the study was conducted. To ensure the accuracy of 

coding procedures and its results, the coders trained for a month. They coded 20 percent of the 

 29



  

stories together until consensus was reached, problems worked out, and categories refined. After 

reaching consensus, the coders coded separately the remainder of the stories. All categories were 

ratio measures, because the coders counted the number of times each category occurred. 

For calculating inter-coder reliability the researcher used Pearson correlations for interval 

data. The researcher counted the number of times something occurred. Pearson’s correlations 

were obtained as follows: supporters of the ruling party r = 1.0, p < .01; supporters of the 

reformers r = .88, p < .01; other sources in this category r = .91, p < .05; representatives of the 

ruling party conveying and supporting party statements r = .98, p < .01; representatives of the 

reformers conveying and supporting statements of the reformers and their allies r = .87, p < .01; 

ordinary citizens supporting the ruling party r = .84; p < .05; ordinary citizens supporting the 

reformers r = .93; p < .01;  the ruling party supporter political parties r = .88, p < .01;  the 

reformers supporter political parties r = 1.0, p < .01; p < .01;  political parties supporting neither 

of them or particular statements from both of them r = .86, p < .01; representatives of the central 

election committee supporting the ruling party r = 1.0; p < .01; representatives of the central 

election committee supporting the reformers r =; p <; manipulated people r = 1.0, p < .01; worthy 

people r = .87, p < .05; civil war/chaos/bloodshed r = .83, p < .01; peaceful protest r = .81, p < 

.01; motivation of coming into power r = .95, p < .05; fair battle r = 1.0; p < .01; fair 

elections/fair elections with minor violations r = .97, p < .01; falsified elections r = .95, p < .01; 

call for negotiation r = .94, p < .01; necessity of Shevardnadze’s resignation r = .98; p < .01; 

frame of responsibility r = .87, p < .01; conflict frame r = .95, p < .01; frame of economic 

subsequences r = .94, p < .01. Human-interest frame did not occur during the training process of 

the coder, so it was not coded during the actual coding. Because this study is primarily concerned 

with describing content rather than generalizing, data will be analyzed using percentages. 

 30



  

CHAPTER 4: DESCRIPTIVE VARIABLES 

Overall, there were 252 news stories covering Revolution of Roses in both state-owned 

and private-owned television companies. The independent television station aired 147 stories; the 

state-owned television station aired 105 stories.  Both television companies indexed their sources 

to representatives of political elite – Georgian government including the president and his party 

and opposition parties: 61 % of the state-owned television sources came from ruling party and 

reformers representatives; the independent television station had 75 % of ruling party and 

reformers representatives; (Table 1). Similarity of source categories are obvious, however there 

is a difference within the categories regarding supporters of each opposing parties. (Table 2). 

TABLE 1: Percentages of source categories (supporters of the ruling party as well as supporters 
of the reformers) in state-owned and independent station: 

Sources State-owned Station % Independent Station % 

Political Elite – Ruling Party and 

Reformers Representatives 

61 75 

Media, Foreign Countries’ 

Representatives, Local Experts and 

Celebrities  

34 38 

Representatives of Other Political 

Parties 

22 25 

Ordinary Citizens 19 18 

Representatives of Central Election 

Committee and its regional Branches 

12 15 

 

 

 31



  

TABLE 2: Percentages of sources within each category in state-owned and independent TV 
company:   

Ruling party supporters% Reformers supporters %  

Sources State-owned 

television % 

Independent  

Television % 

State-owned 

television % 

Independent 

television % 

Number of local 

celebrities and experts, 

foreign country’s 

representatives, media 

sources   

27 5 8 33 

Number of 

representatives of a) the 

ruling party and b) the 

reformers 

a) 48 a) 34 b) 13 b) 41 

Number of ordinary 

citizens 

15 3 4 22 

Number of other 

political parties 

19 12 3 7 

Number of 

representatives of 

central election 

committee 

11 9 1 7 

 Number of other 

sources 

5 3 1 1 

 32



  

This study also measured the statements by these sources aired by each television 

company. It found that 81% of the state-owned television station news stories had pro-

government key-words; Most frequent- 52 % - was a term framing the protests as a real danger 

of creating “civil war, bloodshed, destabilization or chaos” in the country; then came 

Shevardnadze’s “call for negotiations” to resolve the conflict – 44 %;  

On the independent TV company, 78 % of stories had anti-government key words. The 

most frequently used was the term falsification of elections/election lists – 56 % conveying the 

message that Georgian citizens were deprived of the right to vote; then followed “peaceful 

protest/will of Georgian people” – 49 %, stressing that the protests were expression of the 

people’s will and it was peaceful. (Table 3). 

TABLE 3: Percentages of pro-governmental and anti-governmental key-words in each 
TV Company: 
Pro-governmental key- 

words 

State  

% 

Indep. 

% 

Anti-governmental key-

words 

State 

% 

Indep. 

% 

Civil war, bloodshed, 

destabilization or chaos 

52 19 Falsification of 

elections/election lists 

21 56 

Call for negotiation 44 18 Peaceful protest/will of 

Georgian people 

16 49 

Fair elections with 

minor violations 

36 18 Fair battle 10 33 

Motivation of coming 

into power 

15 3 Call for resignation of 

president Shevardnadze 

6 26 

Manipulated people 9 3 Worthy people 11 19 

 33



  

State-owned and Independent television framed the Revolution of Roses differently. 

(Table 4). Overall, 61 % of news stories on both television stations quoted ruling party 

supporters, 55 %  supporters of the reformers. Only 29 % were sources not supporting any of the 

parties. 55 % of the stories aired pro-governmental key words and terms and 62 % were anti-

governmental key words. The least frequent frame in both news programs was the frame of 

economic consequences - 11 %.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 34



  

CHAPTER 5: FINDINGS 

H1a: The prime-time stories in the news program of the state-owned television company 

had more sources from the representatives or/and supporters of the ruling party than the 

reformers.  

This hypothesis was supported. Seventy-five percent of the state television’s stories had 

sources from representatives and/or supporters of the ruling party; 26% of its stories had sources 

from the representatives and/or supporters of the reformers.  

H1b: The prime-time stories in the news program of the private-owned television 

company had more sources from the representatives and/or supporters of the reformers than from 

the ruling party. 

This hypothesis was supported. 75% of the private-owned television company’s stories 

contained sources from the representatives and/or supporters of the reformers; 52% of its stories 

used sources from the representatives and/or supporters of the ruling party. 

H2a: The state-owned television company used more pro-governmental keywords and 

terms than pro-reform keywords. 

This hypothesis was supported. The state-owned television used pro-governmental 

keywords and terms in 81% of its stories; 40% of its stories had pro-reformers key-words.  

H2b: The private-owned television company used more anti-governmental keywords than 

pro-government words.  

This hypothesis was supported. The private-owned television used anti-governmental key 

words in 78% of its stories; 38% of the stories had pro-governmental key-words.   

H3: The private-owned and state-owned TV channels framed the protest differently.   

 35



  

This hypothesis was supported. The most frequent frame of the protest coverage in the 

state-owned television was the responsibility frame; 73% of the state television stories were 

framed as issues of responsibility; 68% were conflict frames and 22% were frames of economic 

consequences. The most frequent frame of the protest coverage in the private owned television 

company was conflict - 88% of its stories contained this frame. The second most prevalent frame 

was the responsibility frame - 68% of the stories had this frame; and only 3% of the stories had 

frames of economic consequences. (Table 4). 

TABLE  4: Percentages of frames in state-owned and independent TV Company: 
Frames Independent television % State-owned television % 

Responsibility 68 73 

Conflict 88 68 

Economic consequences 3 30 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 36



  

CHAPTER 6: DISCUSSION 

Both TV stations failed to provide a forum for the public discussion where all voices can 

participate without serious limitations. According to the indexing theory, they both indexed their 

coverage to the opinion of the political elite. Two major political groups were fighting with each 

other for power during the Revolution of Roses. The president and the ruling party “For the New 

Georgia” represented one group and the reformers and their parties - “National movement” and 

“Burjanadze – the Democrats” represented the other. Georgian state-owned and independent 

television companies quoted more frequently exactly these political groups: the president and 

representatives of his ruling party and the representatives of reformers. However, there were 

differences. In particular, state-owned television company had many more stories that quoted 

sources from the ruling party than the opposition and the private-owned television company had 

more stories that quoted sources from the opposition. Thus, each television company chose a 

different communication model with the president and his party. The state-owned television used 

the exchange model with the president of the country and its supporters, mainly the ruling party. 

The sources, in this case the president and his supporters, were providing the state-owned 

television’s journalists with desired material, often exclusives in exchange for access and 

favorable coverage. To the contrary, the independent television maintained the adversary model 

of relationships with the president and his party. Thus, both television companies, by choosing 

the different models of relationships with the president and his party, were presenting a polarized 

picture of reality.  

Despite their different approach to the protests both stations selected their news sources 

from a similar circle of political actors. However, they chose different representatives of these 

spheres: state-owned television, to strengthen the position of the ruling party, chose celebrities, 

 37



  

experts and media who supported the ruling party. The independent television, on the contrary, 

chose those sources that strengthened the position of the reformers. The difference was found in 

the frequency of those political parties which were not representing directly any of the 

conflicting sides: The New Rights, Labor Party, Industry Saves Georgia, Revival Union, Ertoba. 

The state-owned television quoted representatives of these parties more frequently than the 

independent one. This has several explanations, both ideological and practical. The study found 

that sources included in this category and labeled as “other political parties” mainly made 

statements supporting the president and his party. So, ideologically, the state television repeated 

its main approach to protest coverage and chose to quote “other political parties” more often than 

the independent station did to strengthen the position of the ruling party. Independent television 

might have also has had a practical reason. This television company had problems with these 

sources because they were boycotting the independent television company, saying they were 

covering the protests in a way preferable to the reformers.   

Despite the obvious partisanship of the state and independent media, the independent 

television was somewhat more balanced in referring to the ruling party’s and reformers’ 

representatives: The state-owned television’s proportion of references to ruling party 

representatives and reformers representatives was consistently more skewed than independent 

television. For example, state TV referred to the ruling party 48 % of the time and reformers 13 

% of the time, while independent TV referred to the ruling party 34% of the time versus 41% 

references to reformers. The difference in selection of sources by independent television was not 

as great as by state-owned television. The difference might have been even less if the 

representatives of the ruling party and their supporters did not boycott the private-owned 

television company. The boycott became the reason that journalists of independent television 

 38



  

could not interview the ruling party representatives and their supporters. Political parties who 

were allies of the ruling party - The New Rights, Labor Party, Industry Saves Georgia, Revival 

Union – held a joint press conference on November 11 after the first week of the protest, and 

announced the boycott of independent television. They said the reason for the boycott was that 

the station had non-stop coverage of the protest that was a promotion of the event. Another 

reason for the boycott, they said, was that the station referred more often to the reformers and 

their supporters than to the opposing politicians. The ruling party representatives offered no 

official announcements of a boycott, but they were ignoring questions of journalists from the 

independent station at the briefings and press conferences. They also tried to get rid of their 

cameras when the independent station’s journalists attempted to interview them in front of their 

office, in the street, in the parliament building, etc.  

The indexing theory could explain this evidence. As the theory suggests, journalists need 

to quote authoritative sources. Such official sources in the government were the ruling party 

representatives, not the reformers. Also, the final resolution of the conflict depended more on the 

political will of the ruling party to admit that reformers won the elections. So the journalists and 

the public were interested in hearing their positions. Thus, the independent station looked for 

them and was eager to refer to them, while the state-owned television station did not have any 

“need” to quote the reformers, who were considered as organizers of disorder.    

The preferences and partisanship of each television station was more straightforward in 

selection of celebrities and experts: in state television the proportion of stories referring to the 

ruling party supporter celebrities was 27% and the reformer supporter celebrities was 8%; in 

independent television the same proportion was 5% ruling party supporters to 33% reform party 

supporters. The same trend of unbalanced sources is obvious in the rest of categories. (See table 

 39



  

2). The partisanship of these television stations was obvious also in usage of the key words and 

thematic clusters. (See Table 3). The key words expressing or strengthening the position or point 

of view of the government occurred more often in state-owned than independent television. Anti-

governmental key terms were more prevalent on the private-owned television company. 

Analyses of the key words and thematic clusters highlighted an important issue. The independent 

television organized its coverage of the Revolution of Roses around the reason of the protests 

being the falsification of elections. By stressing that elections were falsified and voters’ rights 

violated, the television station called citizens to mobilize and defend their rights. The protests 

became a representation of the will of the whole Georgian people. Thus, the meaning and 

importance of the protests were magnified and framed as a fair battle for justice. The state 

television station, on the contrary, was organizing its coverage around the protests itself. The 

news program was trying to discredit the protest by associating it with civil war, destabilization 

and chaos. But at the same time, the station was calling the opposition for negotiations. Stating 

that the protests were the result of the outcome of the elections was only the third most frequent 

key word. However, the elections were called fair and legitimate. This means that the 

independent station aimed at mobilization of citizens by emphasizing that elections were 

tampered with. The state television station, on the contrary, aimed at discrediting the revolution 

by saying that the elections were fair and the leaders of the protests were denying the election 

outcome only because they were motivated by the desire to gain power.  

  Shevardnadze and the ruling party, by framing the elections as “fair elections” and a 

protest as “gathering of manipulated people” attributed responsibility for the possible 

consequences to the reformers that led the protests. The responsibility frame was one of the most 

prevailing media frames in the state-owned television. According to the ruling party messages 

 40



  

that were repeated in the state television’s newscasts the protests would lead to “a civil war, 

bloodshed and chaos” in the country. The ruling party supporters said the reformers were 

“motivated to come to power” and did not respond to the president’s “call for negotiation” to 

resolve the conflict - the second most frequent frame on state television. In the opinion of the 

ruling party supporters, the reformers were facilitating the economic impediment of the country - 

the third most frequent frame on state television. The independent television station took a stand 

for reformers, even became active political partner of the reformers and supported democratic 

changes in the country by certain means. For example, the station neglected the frame of heavy 

economic consequences of the protests offered by the government and repeated on state 

television to prevent the spread of the protests. This frame was presented in only 2% of the 

stories on the independent station. Also the station emphasized the conflict - the most prevalent 

frame (88%) - between civil society and Shevardnadze’s government, which failed to 

acknowledge defeat in elections, and tried to remain in power. They did it by using such thematic 

clusters as: at the “peaceful protests” “worthy people” were expressing their “will” that 

“Shevardnadze’s government’s resignation was a necessity.” The station attributed the 

responsibility - the second most frequent frame occurring in 68% of the stories in independent 

television - for this conflict to the government, which “tampered with the elections” and 

“violated election rights” of the citizens.   

Thus the evidence shows that the state-owned television company favored the state 

position in every way – the number and kinds of sources, the frames and the key words. The 

private-owned television company did the opposite – favored the opposition by the same means: 

sources, frames and key words. 

 

 41



  

CHAPTER 7: CONCLUSION 

The study provides evidence that by framing elections and protests in a different way, 

political players and media professionals define and give different meanings to the same issues 

and suggest what is at issue. Thus each party of the political elite tried to promote their own 

political viewpoints. By preferring sources from the ruling party and their supporters and 

repeating frames and key words suggested by the ruling party, state television supported 

Shevardnadze and his party. To the contrary, by quoting more frequently reformers and their 

supporters and framing the event in a way offered by the reformers, the independent media 

supported the viewpoints of the reformers. Several reasons may explain why coverage of the 

event was so biased by these television companies. One of the reasons might be the normal 

journalistic routines within each medium. The state television throughout its history was facing 

the hegemony of the ruling party. In the Communist era it was the party, while in the 

independent era it was the president of the country. It became very difficult and even impossible 

to overcome its heavy heritage even during the turbulent period of large-scale protests. To 

overcome these problems, today, the new government of the country is reorganizing state 

television into a public broadcasting operation. Several groups in Georgian society, including 

non-governmental organizations, nominated candidates for public broadcasting’s board of 

supervisors. The parliament selected and appointed nine board members, who among other 

things were responsible for selecting the director of the public radio and Television Company, 

who has to be independent at least from the obvious influence of any political party. This 

election was crucial for the new public television, and old problems were still apparent. The 

board was unable to select a candidate in the first round because of in- fighting over candidates’ 

loyalties. The board members said that none of the short listed candidates had significant 

 42



  

experience in management of a big company. Lasha Bakradze, one of the candidates on the short 

list, said that the board was looking for the candidate who was loyal to the new government, in 

particular, the president and his National Movement party. In the second round, one of the most 

influential members of the new public television’s board, Tamar Kintsurashvili, was elected. 

Besides being a board member, she also is the close relative of Giga Bokeria, one of the leaders 

of the National Movement. Almost all of the candidates said that the new director of public 

television was not selected objectively and the ruling National Movement influenced and 

interfered in the process. Lia Mukhashavria, one of the candidates, even appealed to the courts, 

saying that it was illegal for the board to appoint as director one of its own members. Gia Nodia, 

a public TV board member, admitted that Kintsurashvili also does not have any significant 

experience in management, which was the reason given for denying the previous candidates. 

This happened under the new government led by the reformers, even though it looks like 

something one would expect from the previous government. Thus, it is hardly believable that the 

process of transformation of state television into public broadcasting will be successful. Nobody 

can insist that the public television will definitely be transformed into a medium free from the 

government’s pressure.  

From the day it was founded, the independent television station performed the function of 

watchdog of the government; because of this, it gained popularity in the country. During the 

protests the television company took it to extremes. The independent station became an active 

ally of the opposition while it was in the process of changing the existing government. The 

independent station was not an impartial information provider; it was as biased as state 

television.   

 43



  

It was essential for Georgia at that time to have a media that functioned as a watchdog. 

The reformers, local and international experts monitoring the elections, and citizens who were 

trying to participate in elections and make a difference in the country despite the obstacles such 

as insufficient election lists, were insisting that the election process was full of violations. 

(Khoperia, 2003; Shengelia, 2003). The experts had plenty of evidence of violations such as 

election reports that were fabricated so that it was easy for ordinary citizens to trace (Khoperia, 

2003).  Parallel vote count results and exit polls showed similar outcomes - the National 

Movement party won the elections (Report of Fair Elections, 2003). Yet the official government 

version was that the president and his party were the winners (Report of Central Election 

Committee, 2003). People who were ready to change the government peacefully put a lot of 

effort and energy into doing so, including standing in long lines on Election Day. Before the 

elections, they made sure they were on the lists of voters, and called the Central Election 

Committee and wrote requests if they were not on the lists (Shengelia, 2003; Khoperia, 2003). 

The turnout was heavy – 95% (Report of Central Election Committee, 2003; Report of Fair 

Elections, 2003). They did all this in hopes of ending the corruption in the country and 

improving living conditions while enjoying democracy and freedom. Instead, the president told 

them they were wrong. Their votes do not matter. The opinions of local and foreign experts do 

not matter. The only thing that matters is the will of the government to stay in power. In this 

case, as in case of the social movements in U.S., the media need to create the means for large-

scale communication, to take a more active, even participatory role to help reformers find their 

way to the public and help the public unite for justice, democracy and freedom. State television 

failed to fulfill this goal, while independent television took on the burden.  

 44



  

This participatory position of the independent station is applauded by developmental 

theory. The theory suggests that media in countries facing a transition from autocracy toward 

established democracy have to facilitate the promotion of democratic values and take a political 

stand to move the country toward democracy. In the case of Georgia, opposition and their 

supporters were considered to be democrats and eager to fulfill democratic reforms.  

The developmental theory has much in common also with Mindich’s (1998) position. In 

such a critical and fragile time for democracy as Georgia faced in November of 2003, a 

responsible journalist must offer something more than passive “objectivity.” (Mindich, 1998). A 

journalist should take a stand for civil rights, democracy and a country’s development by giving 

civic voices access to the public, to move the country toward the establishment of the values of 

democracy. Despite the fact that there were not many “citizen’s voices” in the coverage of the 

Revolution of Roses, and instead there were the voices of the opposing political elite, it was 

these politicians who were expressing the position of Georgia’s citizens. This became obvious 

during the protests, and afterwards, when the majority of Georgian citizens voted for the 

National Movement and Burjanadze the Democrats - the leaders of the revolution - and Mikheil 

Saakashvili was elected president in 2004. 

However, another way of looking at the problem is through the lens of Free Press Theory. 

Bias is against all professional norms of journalism, regardless of whether the bias is for the 

“right” or “wrong” side of the issue. A free press has to offer balanced, fair and objective 

accounts of the event or issue. Otherwise, it will not have the trust of the public, which is most 

valuable to a free press. One of the premises upon which the reforms in Georgia are founded is to 

gain more freedom of expression for everyone, using the Western press as a model. The 

coverage of the Revolution of Roses in the independent station was not conducive to the 

 45



  

development of a free press. It becomes even more obvious how important an unbiased press is 

now that the former reformers have become the government.  The independent television 

company not only abandoned its watchdog function, but became part of the government’s public 

relations machine by conveying mostly positive news about the policymakers and policies. So, 

after the former political opposition became the majority in the Government, the independent 

television continues symbiotic relationship with them. The state owned television also continues 

its regular routine – conveying the point of view of whoever is in the majority of the government. 

The government became more severe to free media. They are using well the obvious fact that the 

majority of Georgian journalists do not have that high standard of professionalism as their 

western counterparts have and the professional unions of journalists and other media 

representatives are very week. They attack the media whenever there is a story criticizing the 

government from the perspective of professionalism of the journalists. Their methods are more 

sophisticated then Shevardnadze’s methods were. Also they are well using public relation 

strategies for conveying convenient for them messages to public via media channels who support 

them. Looking from this perspective it would be interesting to elaborate and add to the existing 

field of media theory the new theory, which will well describe and explain the condition and 

development of media in countries in transition, such as Georgia is. In this country the current 

stage of media development is the mix of developmental and authoritative theories. 

For true facilitation of reforms and democracy, the media needs to be truly independent, 

fair and unbiased, providing the public with objective and sufficient information in order to give 

them the opportunity to reach informed and enlightened decisions upon which democracy is 

based. The present study gives evidence that both state-owned and independent media failed to 

do this during the Revolution of Roses.  

 46



  

Limitations and Suggestions for Further Research 

The present study cannot be generalized to Georgian media because it is limited to one 

particular event and only two television companies. For a better understanding of the journalistic 

routines of each television station a qualitative approach can be helpful. Particularly, interviews 

with the journalists as well as program managers and editors can better highlight communication 

strategies of each medium.  

The sample of television companies also can be broadened by researching the other two 

private commercial television stations in order to have a better understanding of how the 

Georgian media and television companies in particular covered the protests. 

Further research on the development of Georgian independent media after the Revolution 

of Roses can bring to light whether the Georgian independent media in general and not only 

during a crisis, is indeed able to maintain freedom from external restraints and achieve the 

freedom to facilitate universal values and general principles of democracy.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 47



  

REFERENCES

Antelava, N. (2003), Georgia: Chaos, enthusiasm, hope. Transitions Online, 12, 2003 

Ball Rockeach, S. J., & DeFleur, M. L., (1976). A dependency model of mass     
media effects. Communication Research, 3, 3-21. 

Baran, S.J. & Davis, D.K. (2003). Mass communication theory. Belmont, CA: Thompson  
Wadsworth 

Baumgartner, F.R., & Jones, B.D. (1993). Agendas and instability in American politics.     
Chicago: University of Chicago Press. 

 
Bennett, W. L. (1996). The governing crisis: media, money and marketing in American  

elections. New York: St. Martin’s Press  
 
Bennett, W.L. (1990). Toward a theory of press state relations in the United States. Journal  

of Communication, 40 (2), 103-125 
 
Blumler, J., & Gurevitch, M., (1981). Politicians and the press. Political communication  

settings. In Gurevitch, M., Bennett, T., Curran, J. & Woolacott, J. (1981) Culture, society 
and the media. Methuen: London and New York.  

 
Bokeria, G, Targamadze G. & Ramishvili, L. (1997) Georgian media in the 90s: a step to  

liberty. Tbilisi: United Nations Development Program – Georgia 
 
Callaghan, K. & Schnell, F., (2001). Assessing the democratic debate: how the news media  

frame elite policy discourse. Political Communication, 18, 183-212 
 
Coman, M. (2000). Developments in journalism theory about media “transition” in Central  

and Eastern Europe 1990-99. Journalism Studies 1(1).  35-56. 
 
Cook, T. E., (1989). Making laws and making news. Washington: The Brookings  

Institution. 
 
Results of 2003 Elections. (2003) Central Election Committee Report, 4 
 
Results of 2003 Elections. (2003) Fair Elections Report, 4 
 
Devdariani, J. (2004). Rise and fall of the facade of democracy.  Demokratizatsiya, 12(1).  

1-37 
 
Ellis, F. (1999). From glasnost to the Internet: Russia’s new infosphere, London:  

Macmillan. 
 
 

 48



  

Entman, R. (1993). Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of  
Communication, 43(4), 51-58.  

 
Gamson,W.A., & Modigliani,A. (1987). The changing culture of affirmative action.  

Research in Political Psychology, 3, 137-177. 
 
Gibbs, J. (1999). Gorbachev's glasnost: The soviet media in the first phase of perestroika.  

College Station: Texas A & M University Press  
 
Gitlin, T. (2003). The whole world is watching: Mass media in the making and unmaking of  

the New Left. Berkley, Los Angeles, London: University of California Press.   
 
Goban-Klas, T. (1997). Politics vs. media in Poland: A game without rules. In: P. O’Neil (Ed.)  

Post-Communism and media in Eastern Europe, London: Frank Cass. 
 
Goffman E. (1974). Frame analysis. New York: Harper and Row 
 
Gross, P. (1999). Limping to nowhere: Romania’s media under Constantinescu. East  

European Studies 51, 35-56 
 
Gross, P. (1996). Mass media in revolution and national development: the Romanian  

laboratory, Ames. Iowa State University Press in Coman. M.  (2000). Developments in 
journalism theory about media “transition” in Central and Eastern Europe 1990-99, 
Journalism studies, 1(1) pp. 35-56.  

 
Hennessey, B. (1985). Public opinion. Monterey: Brooks/Cole. 
 
Jones, S. F. 2000. “Democracy from below? Interest groups in Georgian society." Slavic  

Review 59, 42-73. 
 
Kellinger F. 1986. Foundations of behavioral research. New York: Holt, Rinehart &  

Winston. In Wimmer, Roger and Joseph Dominick. 2000. Mass communication research. 
Wadsworth Publishing Company. 

 
Kim, S. & Weaver, D.H. (2003). Reporting on globalization: a comparative analysis of  

sourcing patterns in five countries' newspapers. The International Journal for 
Communication Studies 65(2), 121-144. 

 
Kinder, D., & Sanders, L. (1990). Mimicking political debate with survey questions: the  

case of White opinion on affirmative action for Blacks. Social Cognition, 8(1), 73-103.  
 
Kollman, K. (1998). Outside lobbying: Public opinion & interest group strategies.  

Princeton, N.J.: Princeton University Press. 
 
Koplatadze, B. (2004). Media coverage of the 2003 parliamentary election in the Republic  

of Georgia. Unpublished Master’s thesis, Louisiana State University, 1-47. 

 49



  

 
Khoperia, E. (Executive producer). (2003, November 2). Gamis Kurieri [Television broadcast].  

Georgia: Rustavi 2  
 

Khoperia, E. (Executive producer). (2003, November 4, 8, 9, 18). Kurieri [Television broadcast].  
Georgia: Rustavi 2 

 
Lawrence, R. G. (2000). The politics of force. Berkeley: University of California Press. 
 
Leigh, Robert. 1974. A free and responsible press. Chicago and London: The University    

of Chicago press  
 
Lincoln, M. (2004). Georgia’s Rose Revolution. Current History, 103(675), 342-349. 
 
Lipman, M. & McFaul,M. (2001). Managed democracy' in Russia: Putin and the press.  

Harvard International Journal of Press/Politics 6(3), 116-127. 
 
Mahnheim, J.B. (1991). All of the people all the time. Strategic Communication and  

American Politics. Armonk, New York, London, England: M.E. Sharpe, Inc. 
 
Mindich, D., (1998). Just the facts. How objectivity came to define American journalism.  

New York and London: New York University Press 
 
Molotch, H. & Lester, M., (1975). Accidental news: The great oil spill as local occurrence  

and national event. The American Journal of Sociology, 81(2), 235-260.  
 
Nelson, T., Clawson, R.A., Oxley, Z. M., (1997b). Media framing of a civil liberties  

conflict and its effect on tolerance. American Political Science Review, 91, 567-583.  
 
Nelson, T., & Kinder, D. (1996). Issue frames and group-centrism in American public  

opinion. Journal of Politics, 58, 1055-1087.  
 
Nelson, T.E., Oxley, Z.M., & Clawson, R.A. (1997a). Toward a psychology of framing 

effects. Political Behavior, 19(3), 221-246. 
  
Oates, S & Roselle, L. (2000). Russian elections and TV news: comparison of campaign  

news on state-controlled and commercial television channels. The Harvard International 
Journal of Press and Politics 5(2), 30-51.   

 
Page, B. I., (1996). Who deliberates? Mass media in modern democracy. Chicago and  

London: The University of Chicago Press. 
 
Riffe, D., Lacy, S., & Fico, F. G., (1998). Analyzing media messages. Mahwah, N.J.:  

Erlbaum. 
 
Said, E. (1997). Covering Islam. New York: First Vintage Book Edition.   

 50



  

 
Sartori, G. (1987). The theory of democracy revisited. Chatham, NJ: Chatham House 
 
Schudson, M. (2003). The sociology of news. New York, London: W. W. Norton &  

Company. 
 
Semetko, A.H., & Valkenburg, P.M. (2000). Framing European politics. Journal of 

Communication, 50(2), 93-108. 
 
Siebert, F., Peterson, T. & Schramm, W. (1963). Four theories of the press. Urbana and  

Chicago: University of Illinois press. 
 

Shengelia, Z. (Executive Producer). (2003, November, 4, 16, 17, 18). Moambe [Television  
broadcast]. Georgia: Georgian Television and Radio Broadcasting, 1st Channel 

 
Skyner, L. (2003). Public power and private interests: The media, the law and democracy  

in Russia. Perspectives on European Politics and Society, 4(2), 265-297 
 
Sulkanishvili, G. (2003). Freedom of expression in the Republic of Georgia: Framing the 

attempted shut-down of the independent TV station. Unpublished Master’s thesis, 
Louisiana State University, 1-52. 

 
Symon, R. 2004.  Media, myth and reality in Russia’s state-managed democracy.  

Parliamentary Affairs. 57 (1), 169-184 
 
Tuchman, G. (1972). Objectivity as strategic ritual: An examination of newsmen’s notions  

of objectivity. The American Journal of Sociology, 77(4), 660-679.  
 
Wimmer, R. & Dominick, J. (2000). Mass media research: an introduction. Belmont, CA:  

Wadsworth Pub. 
 
Zaller, J.R. (1992) The nature and origins of mass opinion. New York: Cambridge  

University Press. 
 
Zaller, J. R., & Chiu, D. (1996). Government’s little helper: U.S. press coverage of  

foreign policy crisis, 1945-1991. Political Communication, 13, 385-405. 
 

 

 

 

 

 51



  

APPENDIX A: CODING SHEET 

Coder: 
Godi 1   nino 2 
 
News Program: 
Moambe 1  Kurieri 2 
 
Date 
 
Story ID 
 
SOURCES  

SUPPORTERS OF THE 
RULING PARTY 

SUPPORTERS OF 
REFORMERS 

Other 

Number of local celebrities and 
experts, foreign country’s 
representatives, media sources  

Number of local celebrities and 
experts, foreign country’s 
representatives, media sources  

Number of local celebrities and 
experts, foreign country’s 
representatives, media sources  

Number of representatives of the 
ruling party 

Number of representatives of the 
reformers 

Number of representatives of 
ruling party or reformers  
 
 

Number of ordinary citizens 
 
 
 

Number of ordinary citizens Number of ordinary citizens 

Number of other political parties 
 

Number of other political parties Number of other political parties 

Number of representatives of 
central election committee 

Number of representatives of 
central election committee 

Number of representatives of 
central election committee 
 
 

 Number of other sources 
 
 
 

Number of other sources Number of other sources 

 

 

 

 52



  

Key Words and Terms (count every time the key-word appears using the hash marks): 
PROGOVERNMENTAL ANTOGOVERNMENTAL 

Manipulated people 

 

 

Worthy People 

Destabilization/Civil 

war/bloodshed/chaos 

 

Peaceful protest/the will of Georgian 

people 

Motivation/will of coming into power 

 

 

Fair battle 

Fair elections with minor 

violations/transparent, democratic 

elections/fair elections ever since 

Shevardnadze 

 

 

Falsification of elections/violation of 

election rights/election lists 

Call for negotiation and agreement Necessity for government resignation 

Other 

 

 

Other 

 

  

 53



  

FRAMES (count existence of each using hash marks) 
 

 

NUMBER of responsibility frame 

 

 

NUMBER of conflict frame 

 

 

 

Number of economic subsequences 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 54



  

APPENDIX B: CODEBOOK 

Coder: Record your name.  

Story ID: record a number of the story within the news program. 

News program: record the name of the news program, where the story was aired.  

Date: record day, when the program was aired  

Sources:  

1. Local celebrities and experts, foreign country’s representatives, media 

Number of the representatives of local celebrities and experts, foreign country’s 

representatives, media sources supporting ruling party  -record if a reporter used as a source local 

celebrities (artists, sportsmen, writers, example: Ramaz Chkhikvadze, Robert Sturua, Gia 

Bughadze, etc.) and experts (president’s advisors, economists, civil rights organizations, 

example: Gia Nodia, Ramaz Sakvarelidze, Tinatin Khidasheli, Zura Chiaberashvili, etc), foreign 

country’s representatives (Mission of European Union, any foreign observers, foreign country’s 

ambassadors, example: Richard Miles, etc.), media (any quoted newspaper, television station, 

magazine, online media, example: Guardian, CNN, NTV, etc.) supporting ruling party, making a 

statement that has positive evaluation of the elections and negative of the protests, that repeats or 

agrees with the statements of ruling party that elections were fair even with minor violations, 

president has situation under control, reformers and protests will cause destabilization and 

economic hindering of the country. (example: the head of EU Mission said that that elections 

took place, though there were some minor violations that did not effect the general outcome of 

the elections) 

2. Number of the representatives of local celebrities and experts, foreign country’s 

representatives, media sources supporting reformers -record if a reporter used as a source local 

 55



  

celebrities and experts, foreign country’s representatives, media sources supporting reformers, 

making a statement that has negative evaluation of the president’s and ruling party behavior and 

positive evaluation of the protests, repeats or agrees with the statements of reformers that the 

elections were violation of voters’ rights, the results did not express true will of people, citizens 

have to defend their rights by means of peaceful protests 

3. Number of other sources – record the number of local celebrities and experts, foreign 

country’s representatives, media sources, not supporting any of opposing parties’ viewpoints, 

blaming them both or agrees with certain claims from both parties’ statements (example: Sturua 

saying that we must avoid bloodshed) 

Self:  

1. Number of the representatives of the bloc “For New Georgia” supporting the ruling 

party - Record the number of sources from the bloc “For New Georgia” (President 

Shevardnadze, Prime Minister Jorbenadze, active representatives: Sarishvili, Mamaladze, 

Xazaradze, etc.) making statements against the reformers and their supporters and expressing the 

point of view of the ruling party  

2. Number of the representatives of the reformers supporting reformers - record the 

number of sources from the representatives of reformers (Saakashvili, Burjanadze, Jvania, 

Davitashvili, etc.) expressing point of view of their party and allies, making statements about 

falsification of elections and against the ruling party or their allies. 

3. Number of other sources – record if the story has sources from the ruling or 

reformer’s parties who do not support the view point of their parties or their allies and support 

certain claims from both of them or criticizing both of them (mostly such claims come from the 

representatives of ruling party, Nadareishvili, Karkarashvili, etc. especially on the second week 

 56



  

(9-16 November) of protests, when Shevardnadze calls for negotiation. Example: Both sides 

should compromise, government have to find a common language with the protesters.) 

Ordinary citizens 

1. Number of ordinary citizens supporting the bloc “For New Georgia” - record if the 

reporter refers to ordinary citizens (ordinary citizens, who do not represent any party or 

institution, students, etc.) as a source who demonstrate their support for New Georgia, saying 

they had not any problems during voting, elections were fair and they support Shevardnadze and 

are against the protests 

2. Number of the representatives of ordinary citizens supporting the reformers - record if 

the reporter refers to people (participants of demonstrations, ordinary citizens, students) as a 

source who claimed that their rights were violated and their voice was lost during unfair 

elections, they support reformers or are against the ruling party 

3. Number of other sources - record the number of citizens, not supporting any of 

opposing parties’ viewpoints, supporting certain claims from both of them, criticizing both of 

them, talking about other than election or protest issues (example: No, I don’t want civil war; 

Zugdidi made fair choice; etc.) 

Representative of any other political party 

1. Number of the representatives of other political parties supporting the bloc “For New 

Georgia” - Record the number of representatives of other oppositional parties such as New 

Rights, Labor Party, Revival Union, Industry will save Georgia, Unity (Ertoba), who make 

statements in favor of ruling party, saying that exit polls don’t express everything, reformers 

were part of the ruling party before who fabricated elections. Example: (Davit Gamkrelidze – 

These elections were fair in comparison of fabrication of elections before by the reformers.)  

 57



  

  2. Number of the representatives of other political parties supporting the reformers - 

Record the number of representatives of other oppositional parties such as New Rights, Labor 

Party, Revival Union, Industry will save Georgia, Unity (Ertoba), who make statements in favor 

of reformers and protests and again the ruling party and Schevardnadze 

3. Number of other sources - Record the number of representatives of other oppositional 

parties such as New Rights, Labor Party, Revival Union, Industry will save Georgia, Unity 

(Ertoba), who support certain claims of both parties or criticizing both of them (Natelashvili 

saying that ruling party and reformers both are the same party now split for power and 

parliamentary seats) 

Representative of Central Election Committee 

1. Number of the representatives of central election committee supporting the bloc “For 

New Georgia” - Record the number of representatives of the Central Election Committee or its 

local representatives who say, elections were fair and representative, though with minor 

violations, or make any claim in favor of the ruling party and against reformers and protests 

(Devdariani – the protesters are trying to influence us, but I can’t write the outcomes of the 

elections as they want me to write them) 

2. Number of the representatives of central election committee supporting the reformers 

- Record the number of representatives of the Central election committee or its local 

representatives who say, elections were unfair and under-representative, give examples of 

falsification, etc. make any statement in favor of the reformers (mostly these are representatives 

of national movement party and the democrats in the election committee) 

3. Number of other sources – record if the representatives of central election committee 

or its branches support certain claims from both of the parties or criticize both of them 

 58



  

Other sources  

  1. Number of other sources supporting the bloc “For New Georgia” - record the number 

of any other source that not match the above categories who claims support of the bloc For New 

Georgia and said elections were fair and the protesters will cause destabilization (most often 

these are representatives of executive branch – gamgebeli, meri, etc.) example: Zugdidi is quiet, 

reformers could not make citizens to come out into the streets and join the protests 

2. Number of the representatives of other sources supporting the reformers - record the 

number of any other source that not matched the above categories who claims support of the 

reformers and said elections were unfair 

3. Number of other sources not falling into any of above-mentioned categories – 

record the number of other sources not falling into any of above-mentioned categories  

Key words: count the number of key words and key terms using hash marks: /////////// 

Key words and key terms indicate either pro-governmental or anti governmental position.  

Pro-Government key terms:  

1) “Manipulated people” - this term is often used for blaming certain politicians for 

imanipulating public to protest government, using public to achieve their political ends and 

therefore emphasizing the weakness of public opinion. Example: “A bunch of manipulated 

people is gathering in front of the Parliament.” 

2) “Civil war/bloodshed/destabilization/chaos” – the term is used to identify 

demonstrations and public gatherings as a reason for future civil war and bloodshed. Those 

opposed to government politicians are blamed for splitting the Georgian public into two 

adversary groups that will defend themselves by means of arms and thus bloodshed will be 

 59



  

inevitable. Example: “in 1992 we experienced what this kind of destabilization causes. We don’t 

want one more civil war, one more bloodshed.” 

3) “Motivation/will of coming into power” - it was said that the only reason 

oppositional politicians were opposing the government and the results of the election was their 

motivation to come into power. Example: “Jvania is opposing the official results of the 2nd 

November, because he wants to come to power. Unlike the results of exit polls ordered by him, 

the results of the Central Election Committee show it is possible that he will stay out of the 

Parliament.” 

4) “Fair elections with minor violations/transparent, democratic elections” - 

Governmental sources were claiming that overall the elections were fair, but had some minor 

violations that did not affect the final outcome.  Example: “Despite the minor violations, in 

whole, the 2nd November elections were the most fair elections of the past years.” 

5) Call for negotiation and agreement - the president often stresses that he was eager to 

meet the organizers of the protests and calls for negotiations. By doing so, he stresses that despite 

his efforts the opposition was radical and unwilling to start the dialogue. Example: “I was 

waiting for Jvania, Burjanadze and others yesterday. They promised to come, but did not show 

up.” 

6) Other: record the number of any keyword or term that did not matched the above-

mentioned categories. 

Anti-government keywords: 

1) Worthy people: Record the number of times when people taking part in 

demonstrations were called worthy people who came out into the streets to defend their dignity, 

 60



  

and their dignity was defined as the right to vote. Example: “Georgians are worthy people. They 

won’t let the government  ignore their choice.”  

2) The will of Georgian people/peaceful protest - record the number of times when the 

statements that manifestations and demonstrations against the government were defined as a will 

of people to defend their rights. Example: “The Government is neglecting the will of Georgian 

people, who are standing in front of the Parliament, despite the rain, wind and cold, to defend 

their voice.”  

Record the number of times when the protests were defined as a peaceful way of 

changing the government. Oppositional forces, claiming that people thought it was possible to 

change the government peacefully  by voting, often used this term. Government took this 

possibility from people by falsification of elections. Now people were trying to reinstate justice. 

Example: “Join us in a peaceful protest, in a peaceful way of replacing the existing government.” 

3) Fair battle: record the number of times when demonstrations were defined as a fair 

battle for defense of  the right to vote and to fair elections. Example: “This is a fair battle to 

defend our voices.” 

4) Falsification of elections/ election lists/violation of voter’s rights: record the 

number of times when source was claiming that elections were dramatically falsified. Example: 

“It is evident that the results of the elections are totally fabricated in order to falsify the 

elections.” Record if the source was claiming that government violated the right of vote. 

Example: “Shevardnadze violated the election rights of the voter, he took away our voices and 

by doing so, his party obtained the first place.” 

5) Call for resignation of the president: record the number of times when any of the 

sources said it was time for the president’s resignation. Example: “The president can’t hear our 

 61



  

voices any more. He can’t rule the country according to the needs of its own citizen’s. The 

president has to resign.” Include also the scan of protesting people. Example: “Retire! Retire!” or 

“Go away!”  

6) Other: record the number of times when there was any other key word or term that 

was in favor of protesters and against the government. 

Frames (count existence of each) 

Besides the key words and key terms, the context of a particular broadcast story might 

indicate a certain frame. Therefore, the unit of analysis should be each story. Select one of the 

following categories: responsibility frame, conflict frame, economic consequences frame or  

human-interest frame. 

Responsibility frame: Places blame or attributes cause. Portrays an issue or problem in a 

way that attributes responsibility for its cause to government, individuals, or interest groups. 

Example for the responsibility frame: “The chief of the local election committee himself closed 

the election district and deprived the voters their right to vote.” 

Conflict frame: stresses conflict or disagreement between individuals, institutions or 

different groups and the government, in order to capture more audience interest. Example for the 

conflict frame: “Saakashvili doesn’t like the methods of Burjanadze. Burjanadze doesn’t like his 

radical tone.” 

Economic consequences frame: pictures an event, problem or issue focusing on the 

economic impact it might have on an individual, group, institution, region, or country. Example 

for the economic consequences frame: “During these days, the economic index of the country 

became worse.”   

 

 62



  

VITA 

Nino Danelia was born on November 25, 1972, in Tbilisi, Republic of Georgia. In 1996 

she graduated from Tbilisi State Academy of Fine Arts, Department of Arts and Architecture. 

After graduation with honors she started to work at the daily newspaper Resonance as a cultural 

affairs observer. From 1996 to 2000 she was an arts reporter, cultural affairs observer and the 

head of the arts review department. From 2000 to 2002 she worked for the radio green wave as 

an co-editor and co-anchor of the morning radio Talk-show and as an editor and anchor of the 

program “Veil”; During 2003 she was the producer, editor and anchor of the weekly 

informational analytical program Kviris ambebi.   

At the same time she actively collaborated with the Georgian non-governmental 

organization Arts without Frontiers. She managed several projects concerned with the gender 

and other social equality issues. She also organized several exhibitions of modern Georgian Art.  

In March 2003 she was selected as a teaching assistant at the Caucasus School of 

Journalism and Media Management. The same year she received a scholarship from International 

Center of Journalists to earn a master’s degree in mass communication at Louisiana State 

University. That degree will be conferred at the December 2005 Commencement. 

 

 

 63


	Title.pdf
	(DIFFERENCES AND SIMILARITIES BETWEEN GEORGIAN STATE AND INDEPENDENT TELEVISION COMPANIES) 
	December 2005 
	ACKNOWLEDGEMENTS 
	I would like to express my gratitude to Dr Renita Coleman, my thesis advisor, for her great assistance during my research. Also I would like to say many thanks to my committee members: Dr Miller and Dr Wu. They have been giving me helpful advises for improvement of the thesis. 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	ABSTRACT 


	Thesis.pdf
	Political Background 
	Georgia, one of the former republics of Soviet Union, declared independence from the Soviet Union in 1992. Eduard Shevardnadze became the president of Georgia in 1995, following the first president, Zviad Gamsaxurdia, who ruled the country from 1992-95. Shevardnadze was well-known and popular in the West for his role in helping dismantle the former Soviet Union and the Berlin Wall in the late 1980s, when he was the Foreign Affairs Minister of the Soviet Union. In Georgia his ruling style was known as a “balancing style of governance” that refers to his ability to balance two opposing factions of the parliament – the old communist bureaucracy and the new generation of Western- oriented politicians who called for reforms. The old communist bureaucracy controlled all law enforcement and security agencies. The reformers demanded radical changes in the political and economic life of Georgia, the abandoning communist-styled governing and the reforming of law enforcement agencies to protect civil rights.  
	   
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	CHAPTER 6: DISCUSSION 
	Limitations and Suggestions for Further Research 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	APPENDIX B: CODEBOOK 
	1. Local celebrities and experts, foreign country’s representatives, media 
	Self:  
	Ordinary citizens 
	Representative of any other political party 
	Representative of Central Election Committee 

	VITA 



